“This window is such beautiful! By the way, it’s very old. But it still nice! These days you can’t find a lot of these windows.”

– Mohammed Isa / old man was waiting someone in Al-Awadheyah

“هالدريشة شقد جميلة! يعني هي وايد قديمة ترى، بس للحين حلوة! و ما في درايش مثلها هاليومين!”

_محمد عيسى / رجل كبير في السن كان ينتظر أحدهم في العوضية

بدلاً من الحديث عن الأبواب الحديثة و سلسلة التأثيرات السلبية لها على الساحة المعمارية و هوية المنطقة، سوف نمضي اليوم في الحديث عن النوافذ القديمة، كعنصر ثاني من العناصر المعمارية، و نرجي للمدخلات الحديثة كلها مدونة واحدة في نهاية سلسلة “عناصر معمارية”، حيث سنعرض مقاربة مباشرة بين الماضي و الحاضر حينها.

في منطقتنا بشكل عام، و في البحرين بشكل خاص، لا تستخدم النوافذ عادةً لأغراض بيئية، كتجديد الهواء و ما شابه، لأن المقدار المكتسب من الحرارة الخارجية هي أضعاف مضاعفة لمقدار التجدد في الهواء، أو بمعنى أبسط سلبيات استخدام النوافذ لأغراض بيئية هي أكبر من ايجابياتها في هذا الجانب1 – سنعود لهذا الموضوع حين الحديث عن المشربيات مستقبلاً – مما يجعل استخدامنا لها محصور في سبيل الحصول على الضوء و الرؤية، و هما غرضين وظيفيين بامتياز يمكن الحصول عليهما بأي شكل نافذة كان، هنا بالتحديد موضع الاختلاف بين العمارة القديمة و ما تلاها في العوضية!

لا تشكل النوافذ سوى نسبة أقل من 30% من واجهة المباني هنا2، إلى أنها لا تخرج من عقول المالكين و البنائين ابداً، ضمن أبعاد ثابتة جميلة، يهتمون بأدق التفاصيل! مع ذات المواد الطبيعية التي نجدها في الأبواب، تنضم هذه النوافذ إلى التفاصيل المهمة، التي تشكل جمال هذه العمارة، حيث أنها تكتسي بخشب كان يوماً ما أزرق اللون3، و مجموعة من الزجاج الملون الصغير، الذي يتواجد عادةً في الجهات المطلعة على الشوارع و الأزقة الواسعة.

اليوم عندما أرى هذه النوافذ ما زالت على حالها، جميلة ضمن المنظور القديم، أتسائل كيف أن الجمال لا يموت أبداً، فعلى مر الزمن، و مع نشوء المباني السريعة و التي تؤدي الغرض منها، إلا أننا لا نشعر تجاهها بشيء من الانتماء أو الدهشة أو الإعجاب، بل أن الشعور كل الشعور يسعى طائعاً نحو “جمال العِمارة القديمة”.

الجمعة 23 كانون الأول 2016م

Instead of talking about new doors and how it effects badly in the architectural field and the identity of the area, we will talk about the old windows, as the second element of the architectural elements. And, I will write a blog about the whole new elements in the end of “Architectural elements” series. Where we will have a better vision to discuss the differences.

In our region, and specifically in Bahrain, it is not functional to use windows as a solution for the environmental issues. Sine the amount of heat that will enter the building is much higher than the amount air exchange1. So, the only reason behind using windows is to provide natural lighting and views. This function could be reached by any shape or type of windows! Here is the different between the old minds and the new ones!

Windows are no more than 30% of old buildings Façades in Al-Awadheyah2. But it still very important element in the builders and owners’ minds! With fixed proportions that fits with whole building. The details are amazing! In the same materials of the doors! Wood -which it was Cyan3-, beside the small colorful pieces of glass. Which exist mainly on the street sides.

Nowadays, when I see these windows in the same situation, Beautiful in old vision, I always ask myself “How could BEAUTY exist forever?!”. For ages, the new functional buildings fill our lives, everywhere, but we don’t feel the same as we feel when enter old classic buildings when we enter them! How the old Architecture still makes us amazed?

Friday 23th December 2016.

1 الدكتور السيد محسن العلوي – ضمن محاضرة من محاضرات مادة “Environmental systems 2” في جامعة البحرين
2 احصائية شخصية شملت خمسة بيوت من بيوت العوضية القديمة
3 الأستاذ عبدالكريم العريض، كتاب المنامة خلال خمس قرون

1 Dr. Sayed Mohsen Al-Alawi – from a lecture of “Environmental Systems 2” lectures at U.O.B
2 From personal scan for 5 old houses in Al-Awadheya.
3 Abdul Karim Al-Orrayed – “Manama in five centuries” Book

Join the discussion 2 Comments

  • Alma says:

    Thanks for ones marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you happen to be a great author.
    I will remember to bookmark your blog and will often come back very soon. I
    want to encourage that you continue your great writing, have a nice day!

    • Jaffar Alhaddad says:

      Oh! Many thanks! I’m really glad to hear that, being around means a lot to me! keep in touch with these blogs, and always share your thoughts when you have ones 😉

Leave a Reply