الفنان البصري جعفر الحداد نشأ في عائلة تمتهن الحدادة لأكثر من قرن، كما عُرف جده -الحاج حسن- بأنه كان يملك 16 ورشة من أصل 24 ورشة في سوق الحدادة المحلي، حتى أصبح المجتع المحلي يطلق عليه جزافاً لقب “بارون الحدادة”.
كانت سوق الحدادة في البحرين أفضل سوق لهذه المهنة في الخليج، لكن دوام الحال من المحال، لم يجعل الزمن لهذه السوق وقت كافي لتقاوم الحركة المعاصرة أو تتأقلم معها، أنكسر السوق مع نشوء مصانع الحديد و عمليات الاستيراد الواسعة في البلاد.

عندما كانت السوق المحلية قوية، كانت تخيم بظلالها على المجتمع، يرسم العمل الفني لجعفر روابط حرفية بين هذا الظل -حيث يرتاح الناس- و بين الغوص عمداً في التفكير من خلال انعكاس الجلوس على كرسي قديم، كرسي الحداد هذا هو رمز لثبات المجتمع و قوته التي بموجبها أصبحنا تحت ظل تاريخهم، حيث تلك المساحة التي نرخي بها عقولنا من مشاكل اليوم، و نهيم في قصص الماضي. كرسي جعفر هو قصة عائلة واحدة، لكنه يربطها في العديد من القصص المتشابكة و المنتشرة لمختلف العائلات حول البلد، عمله الفني هو عبارة عن عمل تركيبي يركز على ترابط كل هذه القصص معاً، عبر عرض منتج تمت صناعته بعناية بين النحت و العمال، في بيان واضح على أن الحنين يمكنه أن يكون شي أكبر من كونه اشتياق لزمن ماضٍ، بل هو أمر يمكننا تمريره من جيل لجيل، نحو الأفضل أو الاسوء، و نحن نقف في ظله.

Visual Artist Jaffar Al Haddad grew up in a blacksmith’s family that was established for more than a century, as his grandfather was the well-known Hajj Hassan. There was a point in time, he owned 16 out of 24 workshops in Manama, so he had a stronghold the trade, the community playfully calling him “Baroon Al Haddada”.

There was a point in time the market in Bahrain was the best market in the Gulf. But this time could not last forever and as the market modernized, it broke up, once they started to build up big iron factories in Bahrain as the infrastructure of the country changed and became more industrialized.

When these local trade markets were powerful, they were once tenets of the community. Haddad’s work draws literal links between the shade where people draw comfort and willfully dive into reflection from sitting in an old chair, the blacksmith’s chair is a symbol of the stability and support of the community, under which we are under the shade of history. It is where we go for reprieve from our present day troubles, and we reflect in the stories of the past. Haddad’s chair is the story of one family, but his is connected to many diverse and interlocking stories of families from all over the country. His artwork is an installation which plays on the inter-connectedness of these stories. A carefully presented product of craft and labour, it shows how nostalgia can be more than a pastime, it is something that is passed between generations and for better or worse, we stand in its shadow.

This artwork was exhibited at “The NEST” event which organized by Alriwaq Art Space, from 3rd December to 17th December 2016, Bahrain.

  Written by, Hadeel Eltayeb, “a Curator, Researcher, and Oral Historian from London. She explores relationships between cultural identity and belonging in her work.”

  Translated to Arabic by Jaffar Al-Haddad

عرض هذا العمل الفني في فعالية “العش” التي تقيمها مساحة الرواق الفنية خلال الفترة من 3 كانون الأول (ديسمبر) إلى 17 كانون الأول (ديسمبر) 2016م، مملكة البحرين.

  بقلم/ هديل الطيب، “و هي أمينة متحف، باحثة، و مؤرخة للتاريخ اللفظي “السمعي”، من لندن، تبحث من خلال أعمالها العلاقات المتعددة بين الهوية الثقافية و الانتماء”

  ترجمه للعربية/ جعفر الحداد