“Not everyone could have a Mashribya in the past”

– Haji Ali Hassan Al-Haddad

“مو أي أحد يقدر يسوي ليه مشربية أول!”

_ الحاج علي حسن الحداد

ما زلنا في خضم الحديث عن العناصر المعمارية القديمة المسافرة نحونا من زمن بعيد، و بعد الأبواب و النوافذ لا يمكننا أن نغفل “المشربية”، حيث أنها عنصر مهم لاستدامة البيوت قديماً، حتى أن من لا يتمكن من صناعتها فهو يسعى للحصول على فوائدها بطريقة أو بأخرى.

و “المشربية” هو عنصر مصنوع من الخشب، يرتكز على النقوش الخشبية لخلق رؤية جيدة للخارج مع ضمان الخصوصية، بالاضافة لعدد من القطع الخشبية التي يتم توزيعها بزاوية محددة لتضمن مرور الهواء للمنزل، أضف على ذلك مقدار الظل الذي توفره “المشربية”، لجانب المساحة الواسعة التي توجد على أطراف المنزل كما هو حال (البلكونة) في هذه الأيام.

لم يذكر في التاريخ الذي أطلعت عليه أن أحداً بحرينياً كان يعمل في صناعة هكذا مشربيات، بل أننا كنا نستورد بعذ الخبران لصناعتها من البصرة في العراق أو من ايران، جزء من الأمر يعود لأن “المشربية” بذاتها ليست اختراعنا أو اكتشافنا، بل هي تقنية استعرناها من البيئات المحيطة بنا، أما في الواقع، فصناعة “المشربية” تحتاج في الواقع لح فني كبير، إضافة لسعرها العالي، مما لا يشكل مجال للتجربة، فيسعى الجميع للحصول على شيء مضمون عبر الحصول على صانع ذو سمعة و حرفة معروفة.

اليوم و بحسب الكثير من الآراء، لم نعد نتج عناصر تمثل احتياجاتنا، و توفر لنا آمالنا، بل أصبحنا نبني بغرض تجاري، مواد ضحلة، و الكثير من الأشكال الغير جميلة، فهل هذا يعود لغرض محدد لم نعرف بعد؟ أم أننا فقدنا حسنا بأهمية التقنيات التي نشأة من باب حاجاتنا في الحياة؟

الجمعة 30 كانون الأول 2016م

We still talking about the architectural elements, which had traveled to us from the old days. After talking about doors, and windows, we have to talk about “Mashribya”. As a very important element in the old houses.

“Mashribya” is an wooden structure that made to provide privacy, views, natural lights, and thermal resistance. By have to kind of surfaces, the first one has a specific pattern of openings that allowed you to see outside the house with a good amount of privacy. And the second one is made with separate tilted wooden sheets with certain angles that allowed the wind to access the house.

In the sources of history that I red or saw, no one was taking about Bahraini maker of “Mashribya”. All the time we were keep bringing experts from Iraq or Iran. For basically two reasons, first is these structure was invented in these location, and the second reason is that making a “Mashribya” with its high cost needs an artistic touch, so you can’t keep trying! You will go directly to one how have some good experience.

Nowadays, as a lot of experts say, we didn’t keep using these architectural elements which were perfect for our needs. We start looking for everything new even if it’s not good for our environment! Why you think we do that?

Friday 30th December 2016.

Join the discussion 2 Comments

Leave a Reply