“Isa Al-Kabeer Avenue is very important …”

– Haji Ali Hassan Al-Haddad

“أهم شي شارع شيخ عيسى الكبير …”

_ الحاج علي حسن الحداد

لم يكن موضوع الأسبوع الماضي جزء مما أسعى لرسمه بصورة واسعة، لكنه لاقى استحسان عدد كبير من القراء، مع طلب للخوض فيه بشكل أكبر، لذلك فإني سأحاول أن أصدر مقالتين فرعيتين خلال الشهر القادم تتناول في جنباتها حديث الأبواب، و لحين ذاك الموعد، فإن حديثنا سينصب في موضوع أكثر أهمية، و هو “نهضة شارع عيسى الكبير”.

يعتبر شارع عيسى الكبير من أول شوارع المنامة، و أحد أهمها في الحركية المرورية على طول اليوم، و هو ما يبرر الزحمة المرورية الدائمة في ذلك الشارع الضيق الذي يحتوي على مسارين فقط، من قلعة الديوانية (وزارة الداخلية اليوم) و إلى فرضة المنامة، مروراً بالأوقاف الجعفرية و كنيسة القلب المقدس و مستشفى الارسالية الأمريكية و الكنيسة الإنجيلية الوطنية و السفارة البريطانية و سفارة الخارجية البحرينية بالإضافة إلى مركز االبحرين التجاري العالمي.

بين كل هذه المواقع المهمة يتجلى أمر آخر مهم، مهم بالنسبة لي على الأقل، و هو مجموعة مباني سكنية كان مقدر لها رسم مستقبل البلد الإسكاني إبان الاستقلال و النهضة المجتمعية لاحقاً، في كل مبنى ترى فكرة جديدة، منظور مختلف للحياة، لكنها جميعها تركز على فكرة استقلالية الساكن، و هو أمر مختلف عن طبيعة المجتمع قديماً حيث يعيش الأبناء في كنف الآباء إلى الأبد و ضمن بيت العائلة.

هذه المشاريع لم تنجح لتكون صبغة هذا البلد لأن الفكر الرسمي لم يكن يراها حلاً واقعياً للمشكلة الاسكانية، لجانب سوء تسويق أصحابها لها، لدى لم تنتشر هذه المشاريع خارج رقعة شارع عيسى الكبير، و هو ما يجعل هذا الشارع أجمل، بوجود مشاريع مثيرة للاهتمام جداً!

الجمعة 18 تشرين الثاني 2016م

Last week topic was not part of my plan for this journey, but some readers liked it anyway, and they asked for more blogs about “Manama Doors”. So, I will do my best to write two blogs about this topic next month. Till that time, we have very interesting topic -for me at least- about Isa Al-Kabeer Avenue!

Isa Al-Kabeer Avenue is one of the first Avenues in Manama, and a main one also. These points are the reasons behind having narrow avenue with two lanes and two sides. From Al-Dewania Fort (Ministry of Interior now) till the coast, passing by Jaffaria Waqf Directorate, Sacred Heart Church, American Mission Hospital, National Evangelical Church, British Embassy, Ministry of Foreign Affairs, and Bahrain World Trade Center.

Between all these important locations within the avenue, there is something else. Number of Buildings that were made to be the future of Bahrain Housing projects after the independence. These buildings were mainly focusing on giving the best rates of freedom and privacy for the new small families which is something not really exist in the old Houses.

These buildings are located only in Isa Al-Kabeer Avenue. The governmental vision wasn’t believing in them, beside the unsuccessful marketing of the owners. So, the projects never extended outer Isa Al-Kabeer Avenue. Which makes this Avenue more interesting!

Friday 18th November 2016.

Leave a Reply